Ako sa kreslí hudba alebo prečo sme aj v škôlkach

Viete si predstaviť škôlkárov počúvať klasickú hudbu? Tí naši to robia celkom pravidelne! Dôvodom je aktívne počúvanie a vnímanie cez to, čo im je blízke - farby alebo pohyb. Keď sme si s našimi drobcami pustili Tanec škriatkov od Antonína Dvořáka, rozmanitosť detí sa krásne prejavila!
Ako sa kreslí hudba - titulka

Jeden škriatok bol farebný, druhý vysoký, ďalší malý či s bradou. Iný skákal a skrýval sa za stromom. Niekomu hudba evokovala boj.

  • kjfaldôkfja
  • ads
  • fjalfkldafjalfjsda
  • falfjklafj
Antonin-Dvorak-Tanec-skriatkov-noty

Je fascinujúce sledovať výsledky a vidieť jedinečnosť každého dieťaťa. Máme radi rozmanitosť! Toto cvičenie môžete robiť s deťmi aj doma. Akého škriatka vyčarovala cez túto hudbu vaša fantázia?

Hudba je tvárna.
Každé dieťa ju vníma a cíti inak: niektoré cez farby a tvary, iné deti využívajú pohybovú predstavivosť. Preto tieto prvky na našich hodinách kombinujeme do tzv. aktívneho počúvania hudby.

Je fascinujúce sledovať výsledky a vidieť jedinečnosť každého dieťaťa. Máme radi rozmanitosť! Toto cvičenie môžete robiť s deťmi aj doma. Akého škriatka vyčarovala cez túto hudbu vaša fantázia?


Spoznajte Denisku

Môže sa zdať, že pre maličké deti bude sústredenie či nácvik príliš náročné. Hudba je však pre ne veľmi prirodzená – a práve to v materských školách využívame. Deti sa učia nielen spievať, ale popritom aj budovať zručnosti, ktoré sa im v živote zídu: sledovať sa navzájom, využívať gestikuláciu pri interpretácii, spolupracovať.

Našou úlohou je podporovať u detí radosť z hudby, kým je pre ne úplne prirodzená a neskriví ju hanba či predsudky. Hudba totiž sprevádza každé dieťa v rôznej forme už od narodenia. Prináša mu radosť, relax a pohodu. Bábätká si najskôr pospevujú a až potom začnú hovoriť. Spev matky dokonca vnímajú už počas vývinu v maternici.

Dnes sme už v 6 materských školách a s každou hodinou sa len utvrdzujeme v tom, že je to tak správne. Aj naša Deniska však občas tiež žasne nad tým, keď na koncerte ovládajú text aj deti, ktoré majú ešte problém s rozprávaním. Ako reagujú na dirigentské gesto, aké ťažké pesničky sa dokážu naučiť a ako pekne vedia intonovať.

Už v škôlke získajú okrem základov spevu, rytmu a hry a hudobných nástrojoch aj zručnosti: ako komunikovať s kamarátmi, prekonať hanbu z vystúpenia a užívať si radosť z hudby.

Škôlkárske a predškolácke deti má u nás na starosti naša Deniska. V našom tíme je od roku 2022 a sme naozaj radi, že je s nami a deti tiež: zahŕňajú ju objatiami a nedávno dokonca zahlásili: Ideme sa hrať na Denisku! Vtedy vieme, že niečo robíme dobre. Influenceri totiž nie sú len na sociálnych sieťach. Sú najmä v offline živote a často práve v triedach.


Deniska študovala na konzervatóriu v odbore Hra na organe a klavíri, pokračovala na VŠMU a niekoľko rokov učila. Pravidelne pôsobí koncertne, aktívne spolupracuje s viacerými hudobnými telesami a výbornými profesionálnymi hudobníkmi.

„Spočiatku som mala obavu učiť tak malé deti, no dostávam od nich krásnu spätnú väzbu – napríklad ma prídu vystískať a kývajú mi keď ma vidia. Veľa vecí si skúšam doma s mojou 2,5 ročnou dcérkou a keď reaguje ona, viem, že mi moje postupy budú fungovať aj inde. Na Superar sa mi páči, že deti z rôznych sociálnych, etnických prostredí majú možnosť kvalitného hudobného vzdelania zadarmo. Nie je to samozrejmosťou. Deti sa dostanú k rôznym zaujímavým príležitostiam, hudobným nástrojom, ale aj k medzinárodnej spolupráci. Už samotná myšlienka dôležitosti hudobného vzdelania detí v útlom veku je podstatná a smerodajná pre našu spoločnosť. V Superar sa deti rozvíjajú, zdokonaľuje sa ich hudobné cítenie, musia medzi sebou spolupracovať, učia sa navzájom komunikovať, čo dáva základ do ich ďalšieho života. Vďaka Superar sa naozaj stávajú lepšími a podľa mňa aj v bežnom živote použiteľnejšími ľuďmi. Mám radosť z tohto projektu a z toho, že môžem byť jeho súčasťou.“

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

"Prečo mám hodinky?" zaznie na pódiu pevný hlas našej umeleckej vedúcej Evy Šuškovej. "Štyyyri tridsaaať triiii,"ozve sa odpoveď takmer 200 detí. Vedia presne, čo ich čaká. Práve nasleduje skúška skladby, ktorú zložil John Cage. Pieseň neobsahuje jediný tón ani jediné slovo. Čo táto skladba znamená, ako ju možno vysvetliť deťom a prečo u divákov vyvoláva rôzne emócie? Odhaľte s nami príbeh kontroverznej 4'33".
Viete si predstaviť škôlkárov počúvať klasickú hudbu? Tí naši to robia celkom pravidelne! Dôvodom je aktívne počúvanie a vnímanie cez to, čo im je blízke - farby alebo pohyb. Keď sme si s našimi drobcami pustili Tanec škriatkov od Antonína Dvořáka, rozmanitosť detí sa krásne prejavila!
Dlhodobo. Trpezlivo. S radosťou. Komunita často vznikle prirodzene a bez zjavného úsilia. Vnímame to na koncertoch, no najmä bezprostredne pred nimi a tesne po nich, vtedy vo vzduchu cítiť súdržnosť veľmi intenzívne. Vieme však, že to nie je ani zďaleka len o koncertoch. Aj preto je našou tohtoročnou misiou posilňovať komunitného ducha naprieč všetkými lokalitami, v ktorých pôsobíme.
Pozeráte sa na pódium. Ste jedným z 20 000 ľudí zhypnotizovaných obrovskou vlnou energie. Koncentruje sa na hlavnom pódiu Szigetu - jedného z najväčších festivalov Európy. Na pódiu stojí zbor 500 detí, usmievajú sa, niektoré prirodzene tancujú. Všetci, vrátane vás, spievajú „One love. One heart. Let´s get together and feel allright.“